Contextueel adverteren stelt u in staat om snel een groot aantal potentiële klanten naar de website van de adverteerder te lokken. Als het doel van het project is om applicaties of verkopen te ontvangen, dan is het allereerst de moeite waard om advertenties te lanceren op het zoeknetwerk en in netwerken met pay-per-clicks. Dit betekent dat er alleen geld van het saldo in het advertentiesysteem wordt afgeschreven als de geïnteresseerde gebruiker op de advertentie klikt en naar de site gaat. Wat beïnvloedt de kosten van elke klik en met welke instellingen kunt u deze zo veel mogelijk verlagen? Er zijn slechts twee belangrijke factoren die van invloed zijn op de CPC: concurrentie en klikfrequenties voor advertenties. Maar laten we het eens nader bekijken. 1) Competitie Veiling in Google Ads is zo ontworpen dat adverteerders zelf de maximale invloed hebben op de kosten per klik, die bieden op prominente plekken in Google Ads advertentieblokken. Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om een onderwerp te vinden waarin er geen concurrentie zal zijn in contextuele advertenties, en het aantal advertentieslots is vaak veel minder dan het aantal adverteerders dat ze wil bezoeken. Advertentiesystemen geven geschatte biedingen weer in de interfaces om naar bepaalde posities te gaan of om verkeersvolume te krijgen voor verschillende sleutelzinnen, waardoor de wens van de adverteerder om meer te bieden om hoger te worden, alleen maar wordt aangewakkerd. Dit veroorzaakt een opwarming van de veiling, waardoor in sommige concurrerende onderwerpen de kosten van een klik enkele duizenden roebel kunnen bedragen. 2) Onderwerp Het onderwerp zelf heeft geen directe invloed op de kosten per klik. Het maakt het advertentiesysteem niet uit wat u verkoopt – hoesjes voor smartphones of luxe jachten voor meerdere miljoenen. Maar elk onderwerp heeft zijn eigen vraag en aanbod, en daarom – andere concurrentie. Daarom komt het voor dat het goedkoper is om reclame te maken voor een groothandelsproduct met een hoge gemiddelde cheque dan voor hetzelfde product in de detailhandel. 3) Regio van indrukken Als u van plan bent uw product in heel Europa te adverteren, is het de moeite waard om aparte campagnes te maken. Met deze aanpak kunt u het budget gemakkelijker verdelen, statistieken bijhouden en campagnes optimaliseren. Maar de belangrijkste reden voor de divisie is opnieuw concurrentie. Bij de meeste onderwerpen zijn veilingen oververhit door de concurrentie om verkeer, en zijn adverteerders zelf bereid meer te betalen voor het aantrekken van gebruikers dan in regio’s. Daarom kunt u de volgende situatie opmerken: voor hetzelfde zoekwoord kunnen de kosten van een klik meerdere keren hoger zijn. 4) Sleutelzinnen Sleutelzinnen zijn een manier van targeten, met behulp waarvan de adverteerder de relevante zoekopdrachten bereikt die gebruikers invoeren. Alle zinnen kunnen worden onderverdeeld in categorieën: Commercieel of transactionele. Zinnen met de woorden kopen, bestellen, groothandel, prijs. Ze zijn de meest converterende, aangezien ze worden ingevoerd door gebruikers die binnenkort een aankoop zullen doen. Dit is het meest gevraagde publiek op internet, waar alle adverteerders voor vechten. Dit betekent dat de kosten per klik op dergelijke zinnen maximaal zullen zijn vanwege de hoge concurrentie. Zorg ervoor dat u zoekcampagnes uitvoert met commerciële zinnen, maar betaal niet meer dan u zich kunt veroorloven. Informatief en algemeen. Dergelijke verzoeken hebben mogelijk niet rechtstreeks betrekking op uw product of dienst. Als u bijvoorbeeld een dienst levert voor het individuele ontwerp van appartementen, bent u wellicht geïnteresseerd in de aanvraag “Ideeën voor het inrichten van een eenkamerappartement 42 m2”. Dit is de koudste doelgroep die niet op zoek is naar een specifiek product of oplossing voor een probleem, maar het is duidelijk uit sommige triggers in vragen dat we nuttig voor haar kunnen zijn, en ze is interessant voor ons. Voor dergelijke uitdrukkingen zijn de kosten per klik misschien minimaal, maar de conversie is geschikt. Er bestaat ook een misvatting dat de frequentie van een zoekopdracht rechtstreeks van invloed is op de kosten van een klik erop. In feite maakt het niet uit wat de voorspelde frequentie van het verzoek is, alleen de concurrentie ervoor is belangrijk. Dus een tweeter die maar weinig mensen gebruiken, kan goedkoper zijn dan een concurrerende woofer. Houd er rekening mee dat Google Ads geschatte biedingen weergeeft voor de exacte overeenkomst tussen uw zoekwoord en zoekterm. Daarom is het voor effectief campagnebeheer de moeite waard om een semantische kern te verzamelen die groot genoeg is om de daadwerkelijke biedingen te zien voor zinnen met verschillende frequenties met langere “staarten”. 5) Geef de tijd, het apparaattype en verschillende aanpassingen weer Show Time. Bij het controleren van advertentiecampagnes zie ik vaak dat adverteerders advertenties ’s nachts en in het weekend uitschakelen. Dit kan slechts in twee gevallen worden gerechtvaardigd: als het onmogelijk is om een verzoek op de site achter te laten en er niemand is om de oproepen te beantwoorden, en als u zich als resultaat van tests realiseerde dat het niet rendabel is om ’s nachts advertenties weer te geven. In alle andere gevallen is het absoluut noodzakelijk om de weergave de klok rond in te schakelen. En het punt is weer in competitie: als er overdag 50 concurrenten actief zijn en ’s nachts slechts 10, dan zullen de kosten van een klik’ s nachts veel lager zijn. Tip: als u uw advertenties zo persoonlijk mogelijk wilt maken, deelt u uw campagnes in op geslacht / leeftijd. Een adverteerder verkoopt bijvoorbeeld videogameconsoles. Voor een publiek van mannen ouder dan 25 kunt u in de advertentietekst laten zien dat de console u helpt te ontspannen na het werk. 18-24 – speel met klasgenoten. Onder de 18 – speel de meest populaire spellen onder schoolkinderen. 6) CTR – klikfrequentie De klikfrequentie van een advertentie is de verhouding tussen klikken en vertoningen. Aangezien de mogelijkheden om advertenties weer te geven beperkt zijn (7 dagen per week, 24 uur per dag, advertentieblokbeperkingen), beoordeelt Google de effectiviteit van adverteren niet op basis van klikken, maar op basis van impressies: hoeveel u kunt verdienen met 1000 advertentievertoningen. Dit heet CPM (cost per mille). Dit is waarom CTR zo belangrijk is. Advertentiesystemen belonen adverteerders die hoogwaardige campagnes maken die aansluiten bij de interesses van het publiek en een hoge CTR hebben. Een verhoging van de klikfrequenties leidt tot een verlaging van de kosten per klik en vice versa. Het is de moeite waard eraan te denken dat CTR niet de belangrijkste indicator is voor de effectiviteit van contextueel adverteren; allereerst moet u de conversie en winstgevendheid evalueren. Maar door de klikfrequenties te verhogen, kunt u de kosten verlagen en daarmee uw ROI beïnvloeden. De CTR van campagnes in advertentienetwerken heeft geen invloed op de zoek-CTR en vice versa. Ook wordt de klikfrequentie voor een zoekwoord niet beïnvloed door de CTR voor een aanvullende relevante zin. De routinetaak van een PPC-specialist is om constant te experimenteren om advertenties te vinden die de beste resultaten opleveren. 7) Advertentierelevantie Het gaat om de relevantie van een advertentie voor zoekopdrachten van gebruikers. Het belangrijkste is dat de gebruiker het antwoord op zijn verzoek in uw advertentie moet zien. Om een hoge relevantie te bereiken, moet uw advertentie woorden uit uw zoekwoordgroep bevatten. De eerste kop heeft de grootste impact, dus het is een goed idee om de volledige zoekwoordgroep eraan toe te voegen. U kunt dus een verlaging van de voorspelde CPC voor dezelfde zin bereiken door de meest relevante advertentie te maken. De voorspelde CPC wordt verlaagd omdat het systeem een hogere CTR voorspelt voor advertenties die correct reageren op verzoeken van gebruikers. Als u meerdere zoekwoorden groepeert, moeten ze één gemeenschappelijk deel hebben dat u in de advertentietitel kunt invoegen. Ook in dergelijke gevallen kunt u dynamische trefwoordvervanging in de titel gebruiken. 8) Relevantie en kwaliteit van bestemmingspagina’s Een bestemmingspagina is een pagina waarop een gebruiker terechtkomt nadat hij op een advertentie heeft geklikt. Google beweert dat de kwaliteit van de pagina die in de advertentie wordt vermeld, van invloed is op de kosten per klik. U moet echter heel serieus zijn over welke link u aan uw advertentiemateriaal moet toevoegen en op welke pagina de gebruiker terechtkomt. De beste oplossing is om voor elk advertentievoorstel een aparte pagina te maken op basis van het principe: één product – één pagina (converteren of weggaan). In dit geval zal een persoon na de overgang onmiddellijk begrijpen dat hij precies ziet waarnaar hij op zoek was, en de kans op conversie neemt toe. Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de kwaliteit die Google beoordeelt. De belangrijkste zijn: gebruiksgemak en conversie op alle soorten apparaten, aanpassing voor mobiele apparaten, snel laden. Tip: Besteed speciale aandacht aan de laadsnelheid van uw site op verschillende apparaten, deze factor wint steeds meer aan gewicht. Volgens Amazon is de gemiddelde online shopper bereid om langer dan 3-5 seconden te wachten voordat een productpagina is geladen. 9) Negatieve woorden Uitsluitingszoekwoorden hebben een indirecte invloed op de kosten per klik. Ze stellen u in staat om een groot aantal vertoningen te verminderen voor niet-gerichte zoekopdrachten: doe het zelf, bekijk een video, vind instructies, enz. Hierdoor kan de adverteerder de CTR optimaliseren (hoe minder vertoningen zonder klikken, hoe hoger de CTR). Bijgevolg worden de kosten per klik verlaagd. Vergeet niet de zoektermrapporten die gebruikers invoeren te analyseren en nieuwe uitsluitingszoekwoorden te vinden die aanvankelijk niet waren toegevoegd. 10) Advertentie-extensies Extensies hebben, net als uitsluitingszoekwoorden, een indirect effect op de CPC via klikfrequenties. Dankzij extensies wordt de advertentie beter zichtbaar, deze kan in een groter aantal advertentie-indelingen vallen. Deze advertenties worden vaker aangeklikt. Bekijk het onderstaande voorbeeld om te zien hoe de eerste aangifte verschilt van de volgende drie: u kunt dit resultaat bereiken door alle mogelijke uitbreidingen toe te voegen. Google Ads heeft steeds meer verschillende extensies. Maar tegelijkertijd wisselt Google ze af en mixt ze. Als u de beste CTR wilt krijgen en uw CPC wilt verlagen, voegt u alles toe en vertrouwt u het systeem met vertoningen. 11) Het stoppen en herstarten van een reclamecampagne Het stoppen van reclamecampagnes kan tot totaal andere resultaten leiden. Nogmaals, het hangt allemaal af van de CTR. Wanneer een adverteerder zojuist een nieuwe campagne heeft gemaakt, heeft in eerste instantie alleen de voorspelde CTR, gebaseerd op de relevantie van de advertentie en enkele historische gegevens over concurrenten, invloed op de CPC. Na de lancering stapelen de statistieken zich geleidelijk op in de campagne en begint de opgebouwde CTR een steeds grotere invloed te krijgen op de kosten van een klik. Als de geaccumuleerde CTR lager is dan de voorspelde, kunnen de kosten per klik gaan stijgen. Als er meer – om te weigeren. Het gebeurt zo dat een campagne een hoge CTR verzamelt, de kosten van een klik dalen, en dan eindigt het budget en werkt de reclame enige tijd niet. Zodra de vertoningen zijn hervat, kan het systeem de voorspelde klikfrequenties weer targeten en biedingen verhogen. Daarom is het raadzaam om het weergeven van advertenties in de zoekopdracht niet te stoppen. En precies het tegenovergestelde is waar te nemen bij adverteren op netwerken (Google Display Network). Vaak is de voorspelde CTR in een nieuwe campagne hoger dan na de lancering. Dit kan worden toegeschreven aan slechte targeting of advertenties. Dit heeft misschien niet direct invloed op de kosten per klik, maar het leidt er wel toe dat bij hetzelfde tempo het bereik sterk wordt verminderd. In dit geval kunt u een kopie van de advertentiecampagne maken en deze helemaal opnieuw starten; het systeem wordt opnieuw geleid door de voorspelde CTR-waarde. Onder specialisten wordt dit overvulling van advertentiecampagnes genoemd. Ik zou het gebruik van overflow niet aanraden als de belangrijkste manier om CPC en bereik in advertentienetwerken te beïnvloeden. Toch is het beter om verschillende targetings te testen en te proberen meer klikbare advertenties te vinden. Gevolgtrekking Er zijn veel factoren die de kosten per klik beïnvloeden. De taak van een adverteerder of een contextuele advertentiespecialist is om in eerste instantie een campagne van hoge kwaliteit te maken, op basis van het advies uit dit artikel. Het is nog belangrijker om de prestaties te controleren en te optimaliseren: test advertenties, verzamel nieuwe uitsluitingszoekwoorden en stel de gewenste bodaanpassingen in. Dit is het dagelijkse werk dat u het best mogelijke resultaat zal geven. Succesvolle advertentiecampagnes!
Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/prices.html |