De rollen van management

Er zijn veel mensen in de zakenwereld die van mening zijn dat de leiders geboren zijn met de vaardigheden om dat te doen. Sommigen denken dat wanneer je uit de luiers bent, je direct een driedelig pak aantrekt en een effectieve manager wordt. Het zou mooi zijn als dat waar was, maar recent is toch wel gebleken dat dat niet de realiteit is. Hoewel sommige mensen een natuurlijk vermogen hebben om met mensen om te gaan, kunnen management vaardigheden geleerd worden en leiders gemaakt.

Wat is management exact? Het definiëren van management is niet eenvoudig. Sommigen zeggen dat management dat is wat managers doen. Dat is in principe waar, maar het zegt niet echt veel. Om management te begrijpen is het noodzakelijk te weten wat een manager nu echt doet.

Merriam-Webster.com definieert management als de vaardigheid om te sturen en beslissingen te nemen over een bedrijf, afdeling, sport team, enz. De BusinessDictionary.com definieert management als de organisatie en coördinatie van bedrijfsactiviteiten om vastgestelde doelen te behalen. Er zijn drie categorieën waaruit je gaat begrijpen wat managers eigenlijk doen: functies, rollen en vaardigheden. Deze categorieën komen voort uit jaren van studies en onderzoek.

Een manager moet dagelijks vele rollen vervullen. Het ene moment ben je aan het onderhandelen over een contract of vertegenwoordig je jouw bedrijf bij een overleg, terwijl je de volgende keer een conflict aan het oplossen bent. De simpele waarheid is dat je constant moet schakelen tussen rollen. Het wordt gewoon om verandering te accepteren. 

Er zijn vele aspecten aan management vaardigheden waar over we het gaan hebben, maar de vaardigheid om mensen te managen is één van de belangrijkste dingen die je zult leren als manager. Elke rol binnen een bedrijf is anders, daarom omhelst het alle geïdentificeerde management vaardigheden. We willen niet zeggen dat de andere rollen niet belangrijk zijn, maar jouw vaardigheid om mensen te managen kan jouw carrière maken of kraken. 

We plaatsen management rollen in drie verschillende categorieën: interpersoonlijk, informerend en besluitend. Het bestuderen en begrijpen van deze rollen kan helpen bij het verbeteren van de vaardigheden die je nodig hebt om een effectieve en goede manager te zijn.

IvPP leideschapsstijlen definitie

https://www.ivpp.nl/persoonlijk-leiderschap/